Terdapat 4 jenis perubahan (Dessler 1995)
i)perubahan untuk peningkatan
ii)perubahan strategik organisasi
iii)perubahan yang reaktif
iv) perubahan akibat daripada jangkaan
Perubahan adalah sesuatu yang sangat kompleks. Ia berkaitan dengan
i) Evolusi- perubahan yang menghasilkan kesan yang sedikit dalam tempoh yang panjang dan menyebabkan perubahan yang ketara dlam satus quo.
ii) Revolusi- perubahan yang pantas dan akan meninggalkan kesan yang membinasakan.
Setiap perubahan itu adalah multidemensi. terdapat 6 dimensi yang perlu dipahami :
a) Tujuan Perubahan
b) Unit Perubahan
c) Sifat Perubahan
d) Magnitud Perubahan
e) Skop Perubahan
f) Jangka Masa Perubahan
4 Model-Model Perubahan
a) Model Penggabungan Roger
-bermula apabila mesalah @ keperluan telah dikenal pasti
- masalah berdasarkan kepada penyelidikan keadaan semasa, kerja makmal.
-apabila masalah atau keperluan tersebut telah di kenal pasti, penyelidik akan menyiasat permasalahan itu.
b) Model Kanter (1998)
- struktur dan inovasi boleh difahami dengan lebih baik apabila di bahagikan kepada beberapa tugas. 4 tugas inovasi:
i)-enjanaan Minda
ii)membina Idea
iii)Realisasi Idea
iv) Pemindahan Idea
c) Model Rand
- berasaskan kepada kajian yang dilakukan oleh Rand Corperation pada tahun 1973-1978 dengan sokongan Pejjabat Penddikan AS.
- Tujuan utama untuk menentukan faktor yang menyebabkan atau menghalang perubahan pendidikan
d)Model Acot
-kajian pengenalan komputer di dalam bilik darjah
-pengkaji membuat kesimpulan bahawa kehendak perubahan dalam unsur pengajaran dan
pembelajaran telah berkembang secara beransur-ansur.
Terdapat 5 langkah perubahan:
a)kemasukan
b)memilih
c)menyesuaikan
d)penggunaan
e)mereka cipta
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment